1-8

Podczas wysiłku fizycznego tracimy spore ilości wody z organizmu. Oprócz płynów, podczas wysiłku tracimy także cenne składniki mineralne, takie jak sód, chlor, potas magnez oraz wapń, a z nimi także niektóre witaminy. Najlepszym sposobem na uzupełnienie niedoboru płynów są napoje izotoniczne. Czym jednak konkretnie są i czy każdy powinien je spożywać? 

Czym jest izotonik?

Napój izotoniczny jest to płyn, którego stężenie (osmolalność) jest takie samo, jak stężenie płynów ustrojowych w organizmie. Napoje takie, oprócz wody, zawierają także niezbędne minerały i węglowodany, czasem również witaminy. Dzięki temu, że ciśnienie osmotyczne izotoników jest bardzo zbliżone do ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych, napoje te bardzo szybko i skutecznie nawadniają organizm, pozwalają utrzymać odpowiednie stężenie składników mineralnych i węglowodanów w organizmie.

Pozostałe napoje można podzielić na dwie grupy: hipotoniczne oraz hipertoniczne. Do tych pierwszych należy np. woda. Stężenie składników mineralnych w wodzie jest mniejsze niż w płynach ustrojowych. Woda jest bardzo szybko wchłaniana, ale nie uzupełnia niedoborów energii. Natomiast przykładem napojów hipertonicznych są soki. W nich, z kolei, ilość składników mineralnych i węglowodanów jest większa od tej we krwi. Dlatego też soki nie są wskazane jako środek nawadniający, za to mogą szybko uzupełnić niedobory energii w postaci węglowodanów.

Co jest w środku?

Głównym składnikiem napojów izotonicznych jest woda. W przypadku niedostatecznego jej dostarczania, wydajność organizmu spada. Nawet niewielkie odwodnienie może być niebezpieczne dla zdrowia. Gdy utracimy taką ilość wody, która odpowiada 5% masy ciała, wydolność organizmu spadnie aż o 30%.

Drugim ważnym składnikiem napojów izotonicznych jest sód. Dzięki niemu wypijana woda zostaje efektywnie wchłonięta. Jest on również ważny do utrzymania równowagi elektrolitów. W trakcie wysiłku fizycznego sód pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała. Oprócz sodu, w napojach izotonicznych znajduje się również potas, który również bierze udział w wielu procesach niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego.

Magnez i wapń – kolejne składniki – są potrzebne do prawidłowej pracy układu mięśniowego i nerwowego. Magnez uczestniczy również w utrzymaniu prawidłowej temperatury ciała.

W skład izotoników wchodzą także węglowodany – głównie łatwo przyswajalne, takie jak glukoza, fruktoza, maltoza, sacharoza czy maltodekstryna. Są one źródłem energii i sprawiają, że organizm jest zdolny do większych wysiłków. Węglowodany wraz z sodem zwiększają wchłanianie wody. Zazwyczaj jest ich ok. 4-8g na 100ml napoju. Jednak im więcej jest węglowodanów, tym mniej skuteczne nawadnianie organizmu, gdyż płyn taki dłużej pozostaje w żołądku.

Skąd się bierze zmęczenie?

Podczas ćwiczeń w organizmie ubywa wody, ciało się przegrzewa, a zapasy węglowodanów maleją. Dlatego odczuwamy zmęczenie. Picie napojów izotonicznych może to uczucie opóżnić poprzez dostarczenie łatwo dostępnej energii z węglowodanów i uzupełnienie ubytków wody.


 

2-5

Słodyczowy głód napadowy?

Kto go nie ma siedzi cicho i sie cieszy 😉 …, a Ty grzecznie słuchaj 🙂

Otóż, oczywiście, naturalnie i niezaprzeczalnie zawsze w przypadku głodomorrry w pierwszej kolejności staraj się sięgnąć po owoc, ale gdyby coś odwiodło Cię od tego wspanaiłomyślnego pomysłu to zaserwuj sobie proszę:

Bajecznie prosty- Fit sernik malinowy

Składniki:
– 1 kostka twarogu chudego
– 3 jajka
– 1 duży budyń ‘Delecta’ smak malinowy
– 200g jogurtu naturalnego
– 3 łyżki miodu/ dowolnego słodzidła
– ulubione owoce

Sposób przygotowania:
Ubij białka, resztę składników zblenduj, a następnie połącz masę serową z białkami.

Nastaw piekarnik na 150 stopni i piecz przez 45 min.

Najlepiej smakuje  w towarzystwie ulubionych owoców i ulubionych domowników:)


1 (24)

FIT Czekolada
Składniki:
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 30g ciemnego kakao
– 120g mleka 2%, ewentualnie mleko roślinne
– laska wanilii/aromat waniliowy
– łyżka słodzidła ( miód, ksylitol, słodzik)
– ulubione bakalie ( wspaniale sprawdzą się: orzechy laskowe, płatki migdałów, rodzynki, jagody goi)

Sposób przygotowania:
Na małym ogniu gotuj przez chwilę (do uzyskania jednolitej konsystencji) olej kokosowy, mleko, kakao oraz ulubione słodzidło. Zdejmij naczynie z ognia. Dodaj aromat waniliowy/ miąższ z laski wanilii oraz wzbogać masę o wybrane bakalie. Gotową masę odstaw i poczekaj aż wystygnie. Wylej czekoladową masę na blaszkę wyłożoną folią aluminiową i odstaw w chłodne miejsce na ok. 4h.

Całość( blaszka) to około 466,5kcal /11g białka /25g węglowodanów/ 37g tłuszczy
Wówczas gdy tabliczka zwykłej czekolady to: 555kcal/ 7g białka/ 50 węglowodanów/ 45g tłuszczy


2 (2)

To, że można zjeść smacznie i zdrowo raczej już nikogo nie dziwi…, ale, że można zjeść słodko, a zarazem dietetycznie? Rewelacja:)
 
Nasza Ola Kwasiborska będzie Was karmiła swoimi zdrowymi smakołykami w nowo powołanej zakładce:
 
www.bio-sfera.com.pl
Fitness ——-> DIETETYKA
 
Jednocześnie zachęcamy Was do przesyłania nam swoich ulubionych przepisów na dietetyczne desery na facebooku Biosfera lub na adres e-mail: kontakt@bio-sfera.com.pl
 
Inspirujmy się, motywujmy i jedzmy z tego Wszyscy 🙂

Oto pierwszy przepis:
 

Owoce zapiekane pod FIT kruszonką z lodami

Składniki:
– 3 śliwki
– garść malin
-garść wiśni
-kilka truskawek
Kruszonka:
– 2 łyżki kaszy jaglanej
-kilka kropel soku z cytryny
– słodzidło (miód, stevia, ksylitol)
-białko jaj
 Lody:
– 2 duże banany
– pół szklanki mleka 1,5%
– łyżka wiórków kokosowych

Sposób przygotowania:
Kaszę jaglaną ugotuj, tak oby wchłonęła całą wodę.

Dodaj kilka kropel soku z cytryny oraz ulubione słodzidło.

Białka ubij na sztywną pianę.

W naczyniu poukładaj warstwowo, owoce, ubite białka oraz kaszę jaglaną.

Zapiekaj przez 20 min w temperaturze 180 stopni.
Lody
2 duże banany( możesz użyć także innych owoców) zmiksuj z połową szklanki mleka 1,5%,  jeśli potrzebujesz dodaj ulubione słodzidło.

Koktajl umieść w zamrażarce na około 2 godziny.

Po tym czasie, możesz delektować się pysznymi i zdrowymi lodami.

Dla lepszych odczuć smakowych, polecam podawać  gorące jeszcze owoce z zimnymi lodami oraz posypać deser wiórkami kokosowymi.

Deser:  149 kcal/ 7g białka/27g węglowodanów/ 1g tłuszczy
Lody:  272 kcal/ 5g białka/ 50g węglowodanów/ 2g tłuszczu

 


 

dietetzkNa zdrowie i witalność człowieka składa się nie tylko aktywność fizyczna, ale także odpowiednio dobrana dieta. Nie istnieje jeden, uniwersalny sposób odżywiana się odpowiadający potrzebom wszystkich ludzi. Każdy z nas potrzebuje czegoś innego, dostosowanego do wieku, płci, postury ciała, trybu życia i stanu zdrowia. Dlatego tak ważne jest indywidualne i holistyczne podejście.

Pomoc z naszej strony nie polega wyłącznie na utworzeniu gotowych jadłospisów. Opiera się przede wszystkim na wyeliminowaniu złych nawyków żywieniowych, szkodliwych składników oraz wprowadzeniu produktów, które dostarczą Ci odpowiednią ilość energii. Tylko poprzez prawidłowo zbilansowane posiłki jesteś w stanie dostarczyć do organizmu niezbędne składniki mineralne i witaminy.

Jedzenie powinno być przyjemnością, a dieta nie powinna być głodówką. Chudnąć trzeba przed wszystkim zdrowo i z rozmysłem, a wszelkie zmiany dokonywać małymi krokami.

 Aby te zmiany zacząć, zapraszamy Cię na konsultację z naszą dietetyczką.