Trening dla przyszłych Mam

Odpowiednie ćwiczenia wzmacniające, ćwiczenia oddechowe oraz stretching pomagają zachować dobrą kondycję oraz przygotować się do porodu. Poprawa funkcjonowania układu krążenia wpływa na lepsze ukrwienie macicy i łożyska co pozytywnie wpływa na rozwój płodu.

Poród to dla przyszłej Mamy wysiłek porównywalny z przebiegnięciem maratonu. Tak więc, mówimy niemalże o treningu przygotowującym ciężarne „zawodniczki” do swojego życiowego dystansu.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca w tym czasie ciąży minimum 30 minut ćwiczeń dziennie. Pierwszym krokiem jest oczywiście konsultacja z lekarzem, który weźmie pod uwagę indywidualny stan zdrowotny kobiety i jej osobistą sytuację, ustalając ewentualne przeciwwskazania, ale i wskazania do gimnastyki. Dopiero wówczas można dobrać właściwy trening.

Dobrodziejstwa płynące z zajęć przygotowujących do macierzyństwa

  • Odciążenie kręgosłupa oraz wzmocnienie mięśni głębokich, dzięki czemu poprawia się równowaga
  • Trening mięśnia łonowo – guzicznego (znanego jako mięsień Kegla) pomaga znieść poród
  • Zachowanie optymalnej sylwetki i szybki powrót do dawnej figury po porodzie
  • Regularny wysiłek fizyczny poprawia funkcjonowanie układu krążenia, co ma wpływ między innymi na poprawę elastyczności skóry, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko powstawania rozstępów w ciąży
  • Złagodzenie dolegliwości typowych dla okresu ciąży, takich jak zaparcia, obrzęki, żylaki, bóle głowy, zaburzenia snu
  • Powiększający się z biegiem ciąży brzuch powoduje zmianę środka ciężkości i zwiększenie lordozy w odcinku lędźwiowym, napięcia i przykurcze w dolnym odcinku kręgosłupa. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomagają rozluźnić te przykurcze i wzmocnić skośne mięśnie brzucha, które lepiej stabilizują kręgosłup
  • U kobiet aktywnych podczas ciąży odnotowuje się wyższy odsetek ciąż o prawidłowym przebiegu i rzadsze występowanie porodów przedwczesnych, przenoszenia ciąży czy nieprawidłowego ułożenia płodu
  • Laktacja u matek, które ćwiczyły podczas ciąży, występuje szybciej i dłużej się utrzymuje niż u mam niećwiczących, co tłumaczy się lepszym ukrwieniem gruczołów piersiowych
  • Noworodki mam aktywnych fizycznie podczas ciąży częściej osiągają wysoką punktację w skali Apgar niż noworodki mam niećwiczących i rzadziej chorują w okresie okołoporodowym
  • Wykazano, że aktywność fizyczna mam w ciąży pozytywnie wpływa na rozwój układu nerwowego, wzroku i koordynacji ruchowej dzieci
  • U ćwiczących ciężarnych poszczególne fazy porodu są krótsze, a akcja porodowa jest u nich średnio o 1/3 krótsza niż u kobiet niećwiczących. Szybciej następuje rozwarcie szyjki macicy, zmniejsza się odczuwanie bolesności skurczów partych
  • Badania pokazują, że u kobiet regularnie ćwiczących podczas ciąży rzadziej odnotowuje się wywoływanie porodu, porody kleszczowe i cesarskie cięcia niż u kobiet niećwiczących
  • Przeprowadzono też badania, które wykazały, że dzieci kobiet ćwiczących 3–5 razy w tygodniu w chwili narodzin mają mniej tkanki tłuszczowej niż dzieci kobiet niećwiczących (przy czym doskonale mieszczą się w normach wagowych oraz pod względem długości kończyn, obwodu główki i klatki piersiowej)

Trening dla Mam z niemowlętami

W trakcie ciąży kobiety przybierają na wadze zazwyczaj od 10 do 12 kilogramów. W czasie porodu tracą od 5 do 7 kilogramów, ale sporo młodych mam ma do zrzucenia znacznie więcej. Kiedy więc zacząć ćwiczyć po porodzie, jakie ćwiczenia są polecane dla młodych mam, a czego należy bezwzględnie unikać – tego wszystkiego dowiesz się na treningu.

Trening ogólnorozwojowy, który pomoże Ci wrócić do formy po ciąży i porodzie różni się od innych treningów przede wszystkim tym, że odbywa się w towarzystwie Twojego dziecka. Nie musisz się martwić o zorganizowanie opieki dla swej pociechy.  Wspólnie spędzacie czas, dobrze się bawicie, a przy tym zrobisz coś dobrego dla siebie. Na zajęciach pracujemy nad kondycją mięśni całego ciała, ale duży nacisk kładziemy na poprawę stabilizacji kręgosłupa i na ćwiczenia mięśni dna miednicy.

Świeżo upieczone mamy uczą się też odpowiednio trzymać i podnosić dzieci, by równomiernie stymulować ich rozwój i nie przeciążać swojego kręgosłupa. Poza tym ćwicząc i bawiąc się z dziećmi, wspomagamy ich rozwój psychoruchowy.

Mamy mogą przyjść na ćwiczenia po zakończeniu okresu połogu i kontroli u ginekologa. Dzieci biorą udział w ćwiczeniach dopiero, kiedy stabilnie trzymają główkę, wcześniej tylko leżą na matach lub w swoich wózkach, a mamy ćwiczą same.

 

zs (1)

 

Super Mama to Fit Mama

Kontakt z innymi mamami i ich dziećmi, umożliwia wymianę doświadczeń, rozmowę o wspólnych problemach. Dzieci spędzają czas z rówieśnikami i lepiej się rozwijają

  • poprawia funkcje motoryczne dziecka, pomaga kształtować prawidłowe napięcie mięśniowe i wzorce ruchowe stopniowo i bezpiecznie wracasz do formy
  • wzmacniając mięśnie Kegla, przeciwdziałasz nietrzymaniu moczu, dbasz o satysfakcjonujące życie seksualne oraz stabilizujesz kręgosłup
  • zajęcia kończą się stretchingiem i ćwiczeniami dzieci na piłkach lub nauką elementów masażu niemowląt – w zależności od wieku dzieci