Zasady bezpieczeństwa pracowników dotyczące COVID-19
Celem wdrażanych procedur jest:
- zwiększenie bezpieczeństwa dla pracowników Bio-sfera.,
- minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników oraz klientów i innych osób z zewnątrz,
- ograniczenie liczby kontaktów na terenie klubu,
- kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego. Procedury dla pracowników:
- Pracownicy/trenerzy zostali poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem POZ w celu uzyskania teleporady medycznej; oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
- Działania niewymagające fizycznej obecności pracowników w klubie mogą być realizowane zdalnie.
- Klub zapewnia pracownikom maseczki lub przyłbice ochronne i środki do dezynfekcji rąk.
- Klub zapewnia możliwość zachowania odległości między pracownikami co najmniej 1,5 m.
- Spotkania i narady wewnętrzne, jeśli konieczne, prowadzone są zdalnie, za pośrednictwem komunikatora Messenger.
Wytyczne dla pracowników:
- przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem,
- nosić osłonę nosa i ust, maksymalnie zwiększyć odległość pomiędzy osobami (minimum 1,5 metry),
- zachować bezpieczną odległość od klientów i współpracowników poza stanowiskiem pracy (rekomendowane minimum 1,5 m),
- regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem, zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%),
- podczas kaszlu i kichania zakrywać usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce,
- starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu,
- używać jedynie swoich przyborów i akcesoriów (jak ręcznik, butelka z wodą),
- dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, przed, w trakcie i po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak np. uchwyty, poręcze, ławki, drążki, ale też włączniki świateł czy urządzeń. Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci;
- unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
Za jedną z najważniejszych kwestii w zapobieganiu rozprzestrzeniania się koronawirusa uważa się utrzymywanie czystości rąk – ich częste mycie wodą z mydłem lub dezynfekowanie (jeśli dłonie nie są w sposób widoczny zanieczyszczone). Zaleca się higienę rąk:
- przed i po pracy z klientem,
- po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp,
- przed dotykaniem ust, nosa, czy oczu,
- po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,
- przed i po skorzystaniu z toalety,
- przed wejściem do pomieszczenia dla personelu,
- przed i po posiłku, spożywaniu napojów.
Procedury w przypadku wystąpienia ryzyka COVID-19 na terenie klubu:
- Pracownicy/trenerzy, w przypadku wystąpienia niepokojących objawów wskazujących na chorobę zakaźną nie powinni przychodzić do pracy. Powinni pozostać w domu.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra
Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub gov.pl/web/koronawirus, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy taka osoba niezwłocznie powinna to zgłosić przełożonemu i odstąpić od pracy, a następnie udać się transportem indywidualnym do domu (transport własny lub sanitarny).
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik/ klient, musi być gruntownie sprzątnięty, zgodnie z procedurami zakładowymi a powierzchnia dotykowa (jak klamki, poręcze, uchwyty) zdezynfekowana, poza normalnym harmonogramem.
- Klub w przypadku wystąpienia takiej sytuacji będzie stosował się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Powyższe zasady przedstawiono pracownikom Bio-sfera do wiadomości osobiście w miejscu pracy i za pośrednictwem elektronicznych form komunikacji.